Visuele disfuncties

Voor ‘het zien’ werken de ogen samen met de hersenen. Als er ergens in dit proces iets fout gaat dan spreken we van visuele disfuncties en deze kunnen het leerproces behoorlijk belemmeren. Want voor bijvoorbeeld lezen moeten de ogen nogal wat kunnen!

  • Accommoderen; het scherpstellen op leesafstand
  • Convergeren; het naar binnen draaien van de ogen
  • Oogvolgbewegingen kunnen maken; om de zinnen goed te kunnen volgen
  • Saccades; sprongetjes maken van woord naar woord en om de volgende regel te kunnen vinden
  • Fixeren; beide ogen blijven gedurende een tijdje op een woord gericht
visuele disfuncties

Ruim 80% van de informatie die kinderen moeten verwerken bereikt hen via de ogen. Als het visuele systeem niet optimaal functioneert kan dat visuele stress veroorzaken. Kinderen gaan compenseren en kunnen niet meekomen omdat ze het tempo niet aankunnen. Goed kunnen zien is dus een voorwaarde voor goede schoolprestaties.
Hoe herkent u dit bij uw kind? Verminderde visuele vaardigheden kunnen o.a. de volgende klachten veroorzaken:

  • Woorden of zinnen overslaan tijdens het lezen
  • Tijdens het lezen de vinger gebruiken
  • Begrijpend lezen is lastig (hoe langer de zin hoe moeilijker)
  • Wazig beeld tijdens lezen of schrijven
  • Hoofdpijn tijdens visuele bezigheden
  • Branderige, vermoeide of pijnlijke ogen tijdens lezen of kijken op het bord
  • Ogen die soms jeuken of tranen
  • Dansende letters

Door een visuele screening (dit zijn enkele eenvoudige tests) af te nemen kan ik kijken of er een probleem is en visuele training inzetten. Met behulp van kleine oefeningen worden de ogen getraind en de visuele vaardigheden verbeterd. In een aantal gevallen kan het nodig zijn dat ik u verwijs naar een functioneel optometrist.