Algemene kenmerken storende reflexen
Veel kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn neuromotorisch onrijp en hebben een instabiele houding.
Dit is vaak te wijten aan niet goed geïntegreerde primaire en posturale reflexen. Normaal gesproken worden deze reflexen geïntegreerd in de eerste levensjaren. Tot een paar maanden na de geboorte zijn dat de primaire reflexen. Daarna ontwikkelen zich de posturale of houdingsreflexen. Deze reflexen zijn nodig om tot rollen, kruipen, zitten, staan en lopen te komen
Wordt er om één of andere reden een fase niet bereikt of overgeslagen dan integreren de reflexen niet voldoende en wordt er geen basis gelegd voor hogere vaardigheden zoals: Concentreren, gedrag, kunnen leren, plannen en organiseren enz. Herkent u onderstaande bij uw kind of bij uzelf ?
Motoriek/bewegen
Houding
Leerproblemen
Sociaal-emotioneel:
Zijn bovengenoemde kenmerken herkenbaar? Dan zou het zomaar kunnen dat dit voortkomt uit nog aanwezige reflexen. Reflexintegratie zou dan zeker kunnen helpen.
Onderwijspraktijk Borne
Ennekerdijk 12
7622 EE Borne
NB Er is een wachtruimte aanwezig en in de straat is voldoende parkeergelegenheid. De praktijk is toegankelijk voor minder validen.